ACTIVITEITEN

Tuinclub

Op de ZaaiGoed Zintuigentuin in Haarlem-Noord komt het hele jaar door, op maandag en woensdag van 09:30 tot 15.30 uur, de Tuinclub bijeen voor een dementievriendelijk dagbestedingsprogramma voor mensen met een haperend brein). Ook ouderen die behoefte hebben aan wat meer aanspraak en gezelligheid zijn hierbij van harte welkom. Onze zintuigentuin is goed bereikbaar (zie bezoekadres). Ieder doet, op de tuin en in het comfortabele tuinhuis, wat die wil en kan. Samen genieten we van wat de dag, plek en het samenzijn ons biedt. We kweken en oogsten fruit, groenten, kruiden en bloemen, maken er thee, jam, soep en salade van en laten het ons allemaal heerlijk smaken; we knutselen, doen spelletjes, vertellen verhalen en zingen liedjes; maken wandelingetjes over het volkstuincomplex en luieren wat in onze paradijselijke tuin en genieten van het schoons en de rust. Op Facebook, Instagram, YouTube en via onze nieuwsbrief tonen we wat er zoal aan moois en leuks plaatsvindt. Lees hier meer over de dagbesteding tijdens Corona 2021.

ZaaiGoed aan huis

ZaaiGoed aan huis is een project die geen start heeft gehad in 2020 door allerlei beperkingen omtrent corona. Wij gaan hier een start mee maken in 2021.  Met ZaaiGoed aan huis bezoeken wij mensen die om welke reden dan ook gekluisterd zijn aan huis. Sommige van deze mensen kennen wij al omdat zij deelnamen aan de tuinclub of creaclub. Door de angst en hun kwetsbaarheid kunnen of willen zij ons niet bezoeken. Met een terracottapot, bollen, aarde, een gieter en een goed gesprek op gepaste afstand gaan wij deze mensen wat blijer maken. Lees hier meer over dit project

U kunt zich nog aanmelden, er is nog plek. Neem hiervoor contact op met Wilma tel: 06-42170216.

ZaaiGoed Creatief koffie en kaart

ZaaiGoed-creatief

Voor krasse ouderen (m/v) die, in een inspirerende omgeving, creatieve vaardigheden willen (bij)leren organiseert stichting ZaaiGoed diverse maatwerk cursussen. Dit jaar is ons aanbod door Corona aangepast. Vanaf eind juli zijn we weer gestart met de geliefde koffie & kaart en creatieve activiteiten, met maximaal 4 personen in het tuinhuis van de Zintuigentuin in Haarlem.

Locatie: tuinhuis op de Zintuigentuin
Tijd: donderdagochtend van 10:00-12:00 uur. Koffie & Taart
Tijd: donderdagmiddag van 14:00 – 16:00 uur. ZaaiGoed-creatief.
De kosten voor deelname aan deze activiteit is 5 euro (inclusief materialen en koffie/thee met iets lekkers) en natuurlijk een heleboel gezelligheid.

U kunt zich wekelijks aanmelden, waardoor nieuwe mensen ook een kans krijgen deel te nemen. De activiteiten/onderwerpen worden vooraf via onze facebookpagina bekend gemaakt

In opdracht

Stichting ZaaiGoed is op meerdere locaties actief en het opzetten en organiseren van ‘Groen doet Goed’ activiteiten voor andere organisaties. Zo hebben we in opdracht van de Zorgcirkel bij Villa Westervenne in Heiloo eveneens een zintuigentuin aangelegd en begeleiden we aldaar groen- en creatieve activiteiten voor hun cliënten van de dagbesteding en DemenTalent (1 dag per week en in het hoogseizoen 2 dagen per week). En bij het buurtcentrum De Wereld in Haarlem-Schalkwijk zijn we 1 dag per week met groot enthousiasme aan het werk met ouderen van de Hartenkampgroep met een geestelijke beperking, van Zorgbalans met haperend brein en via Dock met omwonende van verschillende nationaliteiten. Via diverse sociale media kunt u ons volgen om ‘dagverse’ beelden van deze activiteiten te zien. Heeft uw organisatie ook interesse met stichting ZaaiGoed samen te werken neem dan contact met ons op voor een kennismakingsgesprek en/of bezoek aan onze zintuigentuin.

Gardensongs

In 2018/2019 werd de Tuinclub extra opgeluisterd door ‘Kunstgroen’, waarbij de deelnemende ouderen met een kunstenaar samenwerkten. In het Kunstgroen-project ‘Gardensongs’ heeft singer-songwriter Kathy Ziegler op basis van gesprekken met de Tuinclub zes liedjes gecomponeerd, met ons ingestudeerd, op cd gezet en op diverse locaties ten gehore gebracht. In de zomer 2020 hebben we weer een keer kunnen oefenen, ook al was het alleen buiten en op afstand door Corona. Luister naar de proefversies van de drie nieuwe liedjes.