ACTIVITEITEN

Tuinclub

Op de ZaaiGoed Zintuigentuin in Haarlem-Noord komt het hele jaar door, op maandag en woensdag van 09:30 tot 15.30 uur, de Tuinclub bijeen voor een dementievriendelijk dagbestedingsprogramma voor mensen met een haperend brein). Ook ouderen die behoefte hebben aan wat meer aanspraak en gezelligheid zijn hierbij van harte welkom. Onze zintuigentuin is goed bereikbaar (zie bezoekadres). Ieder doet, op de tuin en in het comfortabele tuinhuis, wat die wil en kan. Samen genieten we van wat de dag, plek en het samenzijn ons biedt. We kweken en oogsten fruit, groenten, kruiden en bloemen, maken er thee, jam, soep en salade van en laten het ons allemaal heerlijk smaken; we knutselen, doen spelletjes, vertellen verhalen en zingen liedjes; maken wandelingetjes over het volkstuincomplex en luieren wat in onze paradijselijke tuin en genieten van het schoons en de rust. Op Facebook, Instagram, YouTube en via onze nieuwsbrief tonen we wat er zoal aan moois en leuks plaatsvindt.

ZaaiGoed aan huis

Dat groen goed doet is voor ons aanleiding om ZaaiGoed aan huis voor (eenzame) aan huis gekluisterde ouderen op te zetten. Het project is een in de corona-tijd passende invulling van wat ‘sociaal tuinieren’ wordt genoemd, letterlijk een kruisbestuiving tussen (inter)menselijk contact en de zinnenprikkelende heilzame werking van groen. Onze medewerkers plaatsen en onderhouden ruime terracotta plantenpotten bij geselecteerde deelnemende ouderen aan huis. De potten zijn naar keuze beplant met een selectie van langbloeiende sierbloemen of keuken- & theekruiden.

De deelnemende ouderen krijgen een gieter en plantenvoeding om, tussen de ZaaiGoed bezoeken door, zelf de potbeplanting te verzorgen en mondjesmaat snijbloemen en/of (thee)kruiden te oogsten. Het bewust bezig zijn met het groen biedt in meerdere opzichten een gezonde afleiding, wat frisse lucht en beweging. De beplanting van de potten wordt gedurende het groeiseizoen zo nodig door ZaaiGoed ververst of aangevuld zodat de potten goed gevuld en mooi blijven om te zien.

U kunt zich nog aanmelden, er is nog plek. Neem hiervoor contact op met Wilma tel: 06-42170216.

ZaaiGoed-creatief Zintuigentuin Haarlem

ZaaiGoed-creatief

Voor krasse ouderen (m/v) die, in een inspirerende omgeving, creatieve vaardigheden willen (bij)leren organiseert stichting ZaaiGoed diverse maatwerk cursussen. Dit jaar is ons aanbod door Corona aangepast. Vanaf eind juli zijn we weer gestart met de geliefde koffie & kaart en creatieve activiteiten, met maximaal 4 personen in het tuinhuis van de Zintuigentuin in Haarlem.

Locatie: tuinhuis op de Zintuigentuin
Tijd: donderdagochtend van 10:00-12:00 uur. Koffie & Taart
Tijd: donderdagmiddag van 14:00 – 16:00 uur. ZaaiGoed-creatief.
De kosten voor deelname aan deze activiteit is 5 euro (inclusief materialen en koffie/thee met iets lekkers) en natuurlijk een heleboel gezelligheid.

U kunt zich wekelijks aanmelden, waardoor nieuwe mensen ook een kans krijgen deel te nemen. De activiteiten/onderwerpen worden vooraf via onze facebookpagina bekend gemaakt

In opdracht

Stichting ZaaiGoed is op meerdere locaties actief en het opzetten en organiseren van ‘Groen doet Goed’ activiteiten voor andere organisaties. Zo hebben we in opdracht van de Zorgcirkel bij Villa Westervenne in Heiloo eveneens een zintuigentuin aangelegd en begeleiden we aldaar groen- en creatieve activiteiten voor hun cliënten van de dagbesteding en DemenTalent (1 dag per week en in het hoogseizoen 2 dagen per week). En bij het buurtcentrum De Wereld in Haarlem-Schalkwijk zijn we 1 dag per week met groot enthousiasme aan het werk met ouderen van de Hartenkampgroep met een geestelijke beperking, van Zorgbalans met haperend brein en via Dock met omwonende van verschillende nationaliteiten. Via diverse sociale media kunt u ons volgen om ‘dagverse’ beelden van deze activiteiten te zien. Heeft uw organisatie ook interesse met stichting ZaaiGoed samen te werken neem dan contact met ons op voor een kennismakingsgesprek en/of bezoek aan onze zintuigentuin.

Gardensongs

In 2018/2019 werd de Tuinclub extra opgeluisterd door ‘Kunstgroen’, waarbij de deelnemende ouderen met een kunstenaar samenwerkten. In het Kunstgroen-project ‘Gardensongs’ heeft singer-songwriter Kathy Ziegler op basis van gesprekken met de Tuinclub zes liedjes gecomponeerd, met ons ingestudeerd, op cd gezet en op diverse locaties ten gehore gebracht. In de zomer 2020 hebben we weer een keer kunnen oefenen, ook al was het alleen buiten en op afstand door Corona. Luister naar de proefversies van de drie nieuwe liedjes.