ACTIVITEITEN

Tuinclub

Op de ZaaiGoed Zintuigentuin in Haarlem-Noord komt het hele jaar door, op maandag en woensdag van 10 tot 15.30 uur, de Tuinclub bijeen voor een dementievriendelijk dagbestedingsprogramma voor ouderen die wat kwakkelen (lichamelijk of met haperend brein). Ook ouderen die behoefte hebben aan wat meer aanspraak en gezelligheid zijn hierbij van harte welkom. Onze zintuigentuin is goed bereikbaar (zie bezoekadres). Ieder doet, op de tuin en in het comfortabele tuinhuis, wat die wil en kan. Samen genieten we van wat de dag, plek en het samenzijn ons biedt. We kweken en oogsten fruit, groenten, kruiden en bloemen, maken er thee, jam, soep en salade van en laten het ons allemaal heerlijk smaken; we knutselen, doen spelletjes, vertellen verhalen en zingen liedjes; maken wandelingetjes over het volkstuincomplex en luieren wat in onze paradijselijke tuin en genieten van het schoons en de rust. Op Facebook, Twitter, Instagram, YouTube en via onze nieuwsbrief tonen we wat er zoal aan moois en leuks plaatsvindt.

Kunstgroen

De Tuinclub wordt extra opgeluisterd door ‘Kunstgroen’, waarbij de deelnemende ouderen met een kunstenaar samenwerken. Het lopend Kunstgroen-project is ‘Gardensongs’. Singer-songwriter Kathy Ziegler heeft op basis van gesprekken met de Tuinclub zes liedjes gecomponeerd, met ons ingestudeerd, op cd gezet en op diverse locaties ten gehore gebracht. Gezien het grote succes gaat Gardensongs op tournee en krijgt het een welluidend vervolg.
In 2020 start het nieuwe Kunstgroen-project ‘Zintuigen reporters’, waarbij Tuinclub-deelnemers onder begeleiding mensen gaan interviewen die hun inspiratie vinden in of werken met allerhande groen en de natuur: bloemist, kweker, imker, kok en zo meer. Van de gesprekken worden opnames gemaakt waarvan we met geluidsmixer Daan Arisz een serie ‘podcasts’ van maken; een zinnenprikkelend luisterboek voor iedereen die het maar wil horen.

Cursussen

Voor krasse ouderen en oudere jongeren (40+) die creatieve dingen willen leren en doen organiseert stichting ZaaiGoed doorheen het jaar diverse cursussen met maximaal 10 deelnemers. De lessen worden begeleid door vakmensen en vinden plaats buiten in onze zintuigentuin en/of in het tuinhuis (zie bezoekadres). Het cursusaanbod omvat: bloemschikken, handig allerhande, kokkerellen & tafelen, macramé en tekenen & schilderen.

Agenda

Stichting ZaaiGoed organiseert jaarrond voor en met ouderen velerlei groen- en creatieve activiteiten op haar goed bereikbare paradijselijke zintuigentuin in Haarlem-Noord (zie bezoekadres). Zowel voor krasse, kwakkelende (lichamelijk of met haperend brein) als zich eenzaam voelende ouderen is er altijd wel wat te doen, beleven en genieten. De menselijke maat, het onderlinge contact en met de natuur en ieders welbevinden staan bij ons voorop. De jaaragenda geeft een actueel overzicht wanneer de Tuinclub en diverse cursussen plaatsvinden.

In opdracht

Stichting ZaaiGoed is op meerdere locaties actief en het opzetten en organiseren van ‘Groen doet Goed’ activiteiten voor andere organisaties. Zo hebben we in opdracht van de Zorgcirkel bij Villa Westervenne in Heiloo eveneens een zintuigentuin aangelegd en begeleiden we aldaar groen- en creatieve activiteiten voor hun cliënten van de dagbesteding en DemenTalent (1 dag per week en in het hoogseizoen 2 dagen per week). En bij het buurtcentrum De Wereld in Haarlem-Schalkwijk zijn we 1 dag per week met groot enthousiasme aan het werk met ouderen van de Hartenkampgroep met een geestelijke beperking, van Zorgbalans met haperend brein en via Dock met omwonende van verschillende nationaliteiten. Via diverse sociale media kunt u ons volgen om ‘dagverse’ beelden van deze activiteiten te zien. Heeft uw organisatie ook interesse met stichting ZaaiGoed samen te werken neem dan contact met ons op voor een kennismakingsgesprek en/of bezoek aan onze zintuigentuin.