Word vriend van zaaigoed!

Mogelijkheden tot schenking

Vriend worden kan door een jaarlijkse donatie van minimaal € 50,-. Vrienden van ZaaiGoed krijgen 20% korting op onze workshops en andere activiteiten. Bovendien ontvangt u onze jaarkalender als dank voor uw steun! Zo geniet u ook thuis van de foto’s van onze zintuigentuin en daaraan gerelateerde projecten van onze huisfotograaf Dennis Moet.
U wordt vriend door uw bijdrage o.v.v. ‘Ik ben Vriend’ over te maken op IBAN NL28TRIO0198081294 t.n.v. stichting ZaaiGoed te Haarlem. Of door op de knop doneren te klikken, daar kunt u ook per iDeal betalen.

Duurzaam ondersteunen

Wilt u stichting ZaaiGoed duurzaam ondersteunen, minimaal 5 jaar, dan is een periodieke schenkingsovereenkomst aantrekkelijk. Dat betekent dat u de donatie aan stichting ZaaiGoed zonder drempel mag aftrekken. Het formulier voor een periodieke schenking aan stichting ZaaiGoed vind u hier.

Wordt goede vriend

U kunt ook Goede Vriend worden. Als Goede Vriend van ZaaiGoed leent u stichting ZaaiGoed € 1.000,- (of een veelvoud daarvan) door dit bedrag over te maken op IBAN NL28TRIO0198081294 ten name van Stichting ZaaiGoed te Haarlem, onder vermelding van ‘lening’. Het betreft een renteloze, niet opeisbare lening.
Onze wederdienst hiervoor is een jaarlijkse uitnodiging om aan te schuiven bij het Noabersoep-diner op de Zintuigentuin in Haarlem! Een feestelijk diner waarbij u kunt genieten van de rijke oogst in ‘ZaaiGoed’, sociale verbinding en de schoonheid van de Zintuigentuin.

Steun ons

Met uw bijdrage steunt u stichting ZaaiGoed haar doelstellingen waar te maken! Heeft u nog vragen stuur dan een mail naar Erika Meershoek contact@stichtingzaaigoed.nl.

Doneren

Stichting ZaaiGoed is een onafhankelijke stichting die het moet hebben van giften en donaties. U kunt stichting ZaaiGoed financieel ondersteunen door Vriend van ZaaiGoed te worden. Stichting ZaaiGoed is door de fiscus erkend als Algemeen Nut Beogende Instelling. Dat betekent dat donaties aan de stichting fiscaal aftrekbaar zijn.

Een selectie uit projecten die wij met uw steun kunnen realiseren.

Gardensongs

Kathy Ziegler startte in 2018 haar kunstproject GardenSongs voor krasse ouderen. Dit project wordt gecontinueerd in 2019. Lees hier meer.

Zintuigentuin

De Zintuigentuin Haarlem Noord start vanaf 2 mei weer met kunst- en groenactiviteiten. Bijvoorbeeld: tuinieren in de verhoogde bakken, gemaakt door de leerlingen van het NovaCollege Haarlem.

Dagje uit naar het strand

Heeft u interesse in een stranddag? Meldt u aan!

Werknemersvrijwilligersdagen

Ook Werknemersvrijwilligersdagen behoren tot de mogelijkheden voor uw bedrijf. Wanneer u een project steunt is het fijn wanneer u met uw werknemers een dagje meedoet in betreffend project. Groen doet Goed! is hier een uitgelezen project voor waarin het voor iedereen duidelijk zal zijn dat de projectnaam niet voor niets is gekozen! We nodigen u bij deze van harte uit!

Over uw donaties; Waar en hoe worden ze gebruikt

Feit is dat Nederland vergrijst en veel ouderen vereenzamen. Het gemis aan sociale contacten, creatieve prikkels en activiteiten heeft een negatief effect op hun welbevinden en levenslust.
Een extra kwetsbare groep zijn ouderen met een visuele beperking. Stichting ZaaiGoed zet zich actief in om voor ouderen in het algemeen en ouderen met dementie in het bijzonder, al dan niet met visuele beperking, in samenspel met een keur van lokale organisaties, kunstenaars, vrijwilligers en opleidingen, middels natuur- en cultuurprojecten waardevolle contacten, belevingen en plezier te creëren.
Tijdens onze projecten zien wij mensen opleven, genieten van het buiten zijn, de kunstzinnige activiteiten en van de ontmoetingen met mede-deelnemers en bezoekers.

ZINTUIGENTUIN VOOR EN MET OUDEREN

Groen doet goed, dat is inmiddels algemeen bekend en wetenschappelijk onomstotelijk aangetoond. Buiten in het groen zijn is goed voor lichaam en ziel, voor de gezondheid en stimuleert ieders creativiteit. Stichting ZaaiGoed heeft in Haarlem Noord bij buurttuin Delfts Groen een Zintuigentuin aangelegd met planten, kruiden en bloemen die door het groeiseizoen het oog, de neus, tast en smaak van de ouderen, de begeleiders en bezoekers ‘prikkelen’. Tijdens het zien- ruiken-voelen- proeven worden herinneringen opgeroepen en nieuwe contacten en verhalen gevoed!

kunstproject Gardensongs 2018

Voor en met  ouderen van 55+, meezingen of meespelen met liedjes van Kathy Ziegler.

In de 2018 cultuurspecial “Gardensongs’, staan verhalen, poëzie, luisteren en zingen centraal. Stichting ZaaiGoed werkt hiervoor samen met de Amerikaanse in Haarlem wonende singer-songwriter Kathy Ziegler. Zij heeft van mei tot november op de ZaaiGoed zintuigentuin in Haarlem Noord met een groep van 15 deelnemende ouderen gewerkt.

Verhalen van ouderen als inspiratie bron

Ouderen die gedichten hebben geschreven (en Haiku’s) en verhalen verteld, als reactie op vragen van Kathy. Stuk voor stuk prachtige verhalen over buitenspelen, wilde bloemen, hun tuin en ijsjes eten als kind. Kathy heeft deze verhalen als inspiratiebron gebruikt voor 6 liedjes, allemaal herkenbaar en heerlijk om te zingen!.

vergeten groenten

Vergeten groenten

moestuinieren voor mensen met (beginnende) Alzheimer.

zorg in de moestuin en moestuin in de zorg

Het Rosariumhorst moestuinproject en vergelijkbare initiatieven in binnen – en buitenland laten overduidelijk zien dat moestuinieren mensen met (beginnende) Alzheimer heel erg goed doet. Dat na een moestuinbezoek de ontspannen opgewektheid langdurig aanhoud, dat mensen beter en smakelijker eten, dat het voedend is voor grappen, frisse gedachten en smaakvolle verhalen en gedichten. En dat de vaste bewoners uitkijken naar je komst, heel graag mee willen naar de tuin en liefst ook mee eten. Dat iedereen een tomatenplant op de kamer wil. Dat er reuring is en de seizoenen intens worden (her) beleefd.

moestuinieren voor mensen met beginnende alzheimer

zorg in de moestuin en moestuin in de zorg

workshop bloemschikken, borduren of schilderen

In 2018 Organiseerde Stichting Zaaigoed in samenwerking met meester bloemist ben berendsen (1949) bijvoorbeeld en bloemschikcursus. In het comfortabele tuinhuis maakt ieder op zich enkele boeketten van het seizoen, met in de laatste les een bloemschikking voor de kerst.

Bekijk hier onze workshops..

Wilt u op de hoogte blijven van ons curcusaanbod, schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief, of neem contact op

Neem contact op. Doe mee

Wilt u uzelf, uw moeder of vader, oom of tante, buurvrouw of buurman opgeven voor een van onze projecten of laten genieten van onze Zintuigentuin in Haarlem Noord of Heiloo? Neem dan contact op met Erika om de mogelijkheden te bespreken.

Delistraat, Haarlem

Bel ons: (06) 41866778