kunstproject

Met liedjes van Kathy Ziegler

Cultuurspecial 2018 & 2019 ‘Gardensongs’

Samenwerking met singer-songwriter Kathy Ziegler

In de 2018 | 2019 cultuurspecial ‘Gardensongs’ staan verhalen, poëzie, luisteren en zingen centraal. Stichting ZaaiGoed werkte hiervoor samen met de Amerikaanse in Haarlem wonende singer-songwriter Kathy Ziegler. Zij heeft vanaf mei 2018 op de ZaaiGoed zintuigentuin in Haarlem Noord met een groep van 25, in wisselende samenstelling, deelnemende ouderen gewerkt.

Verhalen van ouderen als inspiratie bron

Ouderen die gedichten hebben geschreven (en Haiku’s) en verhalen verteld, als reactie op vragen en gekozen plaatjes (zoals een ijsje of een fiets) van Kathy. Stuk voor stuk prachtige verhalen over buitenspelen, wilde bloemen, hun tuin en ijsjes eten als kind. Kathy heeft deze verhalen als inspiratiebron gebruikt voor 6 liedjes, allemaal herkenbaar en heerlijk om te zingen!.

Gelegenheidskoor

Met een samengesteld gelegenheidskoor is en wordt nog steeds opgetreden met  de liedjes, na een periode van flink repeteren. De try-out vond plaats in Het Verhalenhuis Haarlem, een geslaagde middag die ons heeft geïnspireerd. Door tips van de bezoekers konden we weer een stap zetten richting fijne optredens die we nu begeleiden met een powerpointpresentatie waarop oude foto’s te zien zijn van deelnemers met een grootvader op de volkstuin, of de buurt-ijscoman met kar door de straten waar nog amper auto’s staan. Ruim 50 ouderen hebben genoten van ons optreden in wijkcentrum De Wereld! En een klein publiek genoot van de liedjes op de Plantjesdag bij Zonder Werken Niets!

CD opnames

De cd opnames waren spannend! Daan Arisz van Studio up the attic heeft met geduld en passie een hele mooie opname gemaakt! Samen met Kathy Ziegler heeft hij de instrumentale versie voor rekening genomen. Enkele CD’s zijn nog verkrijgbaar, neem hiervoor contact op met Erika

zing!

Het bied naast plezier, nieuwe ervaringen!

Ideeën en praktische creatieve vaardigheden voor alle deelnemers.
En als ‘blijvende herinnering’ een luisterrijke cd met de unieke Gardensongs.

Voor wie

Bent u 55+ en wilt u meezingen,

of bent u 55+ muzikant en wilt u meespelen?

Laat het ons weten en doe mee!

Sjoeke (72 jaar) zingt mee in het Gardensongs koor van Stichting ZaaiGoed. In eerste instantie had ze haar twijfels, die zelfgeschreven liedjes, samen oefenen en uiteindelijk optreden. Is dat leuk?

‘Het bleek ontzettend leuk en vooral bijzonder om met elkaar te zingen. Ik werd er zelfs emotioneel van.’ vertelt Sjoeke. ‘De liedjes zijn prachtig geworden, het is een feest om dit samen met zo’n getalenteerde muzikant en singer-songwriter als Kathy (Ziegler) te doen.’

Ontroert

Het deed veel met Sjoeke en de andere krasse en kwetsbare dames dat zij niet alleen zichzelf maar ook anderen blij maakten hun optredens. ‘Mensen reageerde zo enthousiast en waren ook geraakt. Het betekent veel om op deze manier ook iets voor een ander te kunnen betekenen. Iets voor een ander doen. Dat geeft een goed gevoel en is belangrijk, ook als je ouder bent’.

CD

Sjoeke draait haar hand inmiddels niet meer om voor een optreden, ze zong solo voor een club vriendinnen en draait vaak de Gardensongs CD die is opgenomen in een professionele studio. ‘IJsjes zing ik het liefst, ik blijf het zingen.’ Een mooi aandenken dat smaakt naar meer.

‘Kom meedoen en blijf niet binnen zitten!’ is haar advies voor anderen. ‘Iedereen op de Zintuigentuin is zo enthousiast, die band met elkaar, de saamhorigheid. Ik vind het bijzonder en leerzaam.’

meezingen

Zing

Haarlems Goud

Het project Gardensongs is onderdeel van Haarlems Goud in het kader van het programma ‘Age Friendly Cultural Cities’ van het FCP waaraan de Gemeente Haarlem deelneemt. Stichting Hart Haarlems Goud initieert een intergenerationeel project met kunstzinnige, maatschappelijke en sociale impact. De stichting biedt vier inhoudelijke programmalijnen aan in de disciplines video & film, fotografie, muziek en oral history in Schalkwijk, Haarlem-Oost en Haarlem-Noord. In de loop van het project gaan de initiatiefnemers actief op zoek naar nieuwe initiatieven om zo het netwerk rondom Haarlems Goud te vergroten en een basis te leggen voor toekomstige projecten.

Bent u 55+ en wilt u meezingen of bent u 55+ muzikant?

Gardensongs zingt door!