Meer info cursussen

Bloemschikken

Mensen zijn gek op bloemen en bloemstukken. Stichting ZaaiGoed heeft in 2018 en voorjaar 2019 meester bloemist Ben Berendsen (1949) uit Amsterdam bereid gevonden om speciaal voor ouderen met snijbloemen en ander groen van het seizoen en oude / gerecyclede objecten (vaasjes, flessen, potjes e.d.) een cursus natuurlijk bloemschikken te geven. Deze cursussen waren drukbezocht en hooggewaardeerd! Bekijk hier een compilatie op ons vlog.

Daarom hebben we nog een toegift in aanloop naar de kerstdagen: 2 specials bloemschikken gegeven door Anneke Mak. Thema is kerst waarvoor mooie stukken worden gemaakt. Het worden sessies met maximaal 8 deelnemers per cursus. Kosten zijn 20 euro per cursus inclusief bloemen, koffie / thee en snack.

Tekenen en schilderen

Een cursus tekenen en schilderen  voor jong en oud.  Gedurende 7 bijeenkomsten maakt ieder naar eigen wens een schilderij of tekening. Bij mooi weer werken we buiten in onze zintuigentuin, bij slecht weer binnen in ons grote tuinhuis. De in augustus-oktober 2018 voor het eerst georganiseerde teken- en schilderscursus smaakte naar meer en is opnieuw geprogrammeerd. Iedere bijeenkomst start met koffie en koek waarna de deelnemers onder begeleiding van Eric Hopman, een nieuwe docent, buiten in de tuin en bij slecht weer binnen in het tuinhuis aan de slag met teken- en schilder opdrachten in verschillende materialen en stijlen (kunststromingen). Iedere deelnemer (max. 6) maakt in 7 ochtendsessies (10.00-12.30 uur) naar eigen kunnen en inspiratie diverse impressies. De gemaakte kunstwerken worden met elkaar besproken.

Macramé

Ook zo’n zin om na de vakantie uw huis gezellig te maken? Wat denkt u van een prachtig uiltje, wanddecoratie of plantenhanger, zelf geknoopt van natuurlijk touw. Liesbeth van Ginkel, kan vingervlug de mooiste dingen knopen zonder dat haar vingers daarvan in de war raken en vindt het leuk haar kennis aan u over te dragen. Plan 3 woendagavonden van 19:00 uur tot 21:00 uur voor uzelf en u gaat met iets moois naar huis. De cursus van 3 bijeenkomsten met maximaal 6 deelnemers vindt in september en oktober plaats op onze thuisbasis, de zintuigentuin in Haarlem Noord.

Kokkerellen en tafelen

Deze activiteit speelt in op samen koken en eten wat de pot schaft, bij uitstek een gezond en blij stemmend sociaal bindmiddel. Verschillende actieve tuiniers op Zonder-Werken-Niets zijn / worden benaderd om met een deel van hun oogst (allerhande kruiden, vergeten groenten, eetbare bloemen) samen met een lokale kok en de deelnemende ouderen een maaltijdsoep / -salade van het seizoen te maken en deze zich vervolgens te laten smaken aan een mooi gedekte tafel buiten in de tuin of, bij slecht weer, in het tuinhuis. In de periode mei tot november willen we 3 ‘stuif es in lunches’ organiseren, met per keer maximaal 8 mee-eters

Handig allerhande

Nel Boerman kan toveren met allerhande restmateriaal (papier, textiel, leer, plastic etc.) en recyclegoed en gaat de cursus ‘handig allerhande’ vormgeven en begeleiden. De cursus van 7 bijeenkomsten met maximaal 8 deelnemers op leeftijd vindt in het voor- en najaar plaats. Bij voldoende animo wordt, zoals bij en wellicht in kruisbestuiving met de cursus bloemschikken, aan het eind van het jaar een kortlopende cursus georganiseerd met de focus op de feestdagen.