Meer info cursussen

Bloemschikken

Mensen zijn gek op bloemen. De cursus bloemschikken was vorig jaar een groot succes. Bekijk een compilatie van de kerstspecial 2019 op ons vlog. Stichting ZaaiGoed heeft Anneke Mak bereid gevonden om dit jaar drie maal – in het voorjaar, hoogzomer en kort voor de kerst –een cursus natuurlijk bloemschikken te geven, met snijbloemen en groen van het seizoen.

Iedere cursus bestaat uit 2 bijeenkomsten op donderdagmiddag van 13.30 tot 16.00 uur ter plaatse van de ZaaiGoed Zintuigentuin, bij mooi weer buiten en anders in ons tuinhuis. Zie voor de data de jaaragenda. Per cursus kunnen maximaal 8 mensen deelnemen dus wees er snel bij.

n.b. we gaan ervan uit dat de cursussen doorgang kunnen vinden. Mocht dat door het corona virus niet het geval zijn dan laten we dat meteen weten.

Tekenen en schilderen

Een cursus tekenen en schilderen  voor jong en oud.  Gedurende 6 bijeenkomsten maakt ieder naar eigen wens een schilderij of tekening. Bij mooi weer werken we buiten in onze zintuigentuin, bij slecht weer binnen in ons grote tuinhuis. De in augustus-oktober 2018 voor het eerst georganiseerde teken- en schilderscursus smaakte naar meer en is opnieuw geprogrammeerd. Iedere bijeenkomst start met koffie en koek waarna de deelnemers onder begeleiding van Erika Meershoek, en assistentie van Gaby Houweling, buiten in de tuin en bij slecht weer binnen in het tuinhuis aan de slag met teken- en schilder opdrachten in verschillende materialen en stijlen (kunststromingen). Iedere deelnemer (max. 6) maakt in 6 ochtendsessies (10.00-12.30 uur) naar eigen kunnen en inspiratie diverse impressies. De gemaakte kunstwerken worden met elkaar besproken.

ZaaiGoed-Fotoclub

We leven in een beeldcultuur. ‘Beeldfabrieken’ als Instagram en Pinterest zijn immens populair. Dankzij de smartphone is iedereen fotograaf. Stichting ZaaiGoed start dit jaar een Fotoclub voor oud en jong die meer willen dan plaatjes schieten. Onder de bevlogen begeleiding van professioneel fotograaf Dennis Moet werken de deelnemers aan diverse foto-opdrachten en een eigen fotoserie die tijdens de bijeenkomsten worden getoond en besproken. Waar gewenst kan ook de techniek wat worden bijgespijkerd.

De ZaaiGoed-Fotoclub komt in de periode mei-september om de week op vrijdagmiddag van 13.30 tot circa 16 uur bijeen in het ZaaiGoed tuinhuis op onze Zintuigentuin. Zie de agenda voor de exacte data. De cursuskosten zijn 50 euro per persoon. Er is beperkt plaats (max. 8 deelnemers) dus wacht niet te lang met aanmelden want vol is vol.

Kokkerellen en tafelen

Deze activiteit speelt in op samen koken en eten wat de pot schaft, bij uitstek een gezond en blij stemmend sociaal bindmiddel. Verschillende actieve tuiniers op Zonder-Werken-Niets zijn / worden benaderd om met een deel van hun oogst (allerhande kruiden, vergeten groenten, eetbare bloemen) samen met een lokale kok en de deelnemende ouderen een maaltijdsoep / -salade van het seizoen te maken en deze zich vervolgens te laten smaken aan een mooi gedekte tafel buiten in de tuin of, bij slecht weer, in het tuinhuis. In de periode juni tot september organiseren we 3 lunches, met per keer maximaal 8 mee-eters.

Handig allerhande

Nel Boerman kan toveren met allerhande restmateriaal (papier, textiel, leer, plastic etc.) en recyclegoed en gaat de cursus ‘handig allerhande’ vormgeven en begeleiden. De data voor de cursus van 7 bijeenkomsten met maximaal 8 deelnemers op leeftijd, worden zo spoedig mogelijk doorgegeven.

Bij voldoende animo wordt, zoals bij en wellicht in kruisbestuiving met de cursus bloemschikken, aan het eind van het jaar een kortlopende cursus georganiseerd met de focus op de feestdagen.