Ons kernteam

Erika Meershoek

Erika Meershoek is de oprichter van stichting ZaaiGoed. Zij is opgeleid beeldend kunstenaar, een creatief denker en had op 18 jarige leeftijd haar eerste volkstuin. Kunst, cultuur en natuur zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, in haar kunstzinnige werk, werkzaamheden voor stichting ZaaiGoed en in haar privéleven. Erika is een verbinder, ziet samenwerken met verschillende partijen in diverse disciplines als de ultieme werkvorm en geeft participatieve trajecten binnen (kunst- en/of groen-) opdrachten op creatieve wijze vorm. Meer ouderen meer plezier in het leven laten ervaren is haar grote uitdaging. De oprichting van stichting ZaaiGoed eind 2014 werd ingegeven door haar ervaring rondom een dementerende schoonmoeder en het gevoel dat zorg en welzijn voor kwetsbare ouderen anders moest en beter kon.

Erika werkt 4 dagen ‘in het veld’, met de ouderen in de verschillende projecten. Alleen dan kun je anticiperen op behoeften vanuit de doelgroep. Niet vanachter een bureau. Daar is de vijfde dag voor…

Liesbeth van Ginkel

Liesbeth van Ginkel heeft de opleiding tot hovenier gedaan en is daarna de horeca in gegaan: de perfecte combinatie voor stichting ZaaiGoed. Groene vingers en klantvriendelijk. Daarnaast is Liesbeth creatief. Met papier vooral. Dankzij haar is regen niet erg meer, binnen creatief in de weer zijn met papier maakt alles goed. Liesbeth ‘draait’ de Tuinclub op de maandagen geheel eigen stijl, is er ook op de woensdagen en is vaste medewerker in Heiloo. Al onze catering wordt door Liesbeth geregeld met oog op mens, dier en milieu. Verse waar, veel groente en fruit en ook hier creatief culinair.

De nieuwe macramé cursus is door haar geïnitieerd en in ‘no time’ tot in de puntjes geregeld. Onmisbaar voor onze organisatie.

Annemarie Vendel

“Mijn naam is Annemarie Vendel, geboren in 1950. 45 jaar lang ben ik werkzaam geweest in de zorg, met name op de polikliniek van een ziekenhuis, waar je allerlei mensen ontvangt en ontmoet. Degenen die mij het meest aanspraken waren de kwetsbare patiënten die behoefte hadden aan een extra stukje aandacht en begrip. Helaas liet de tijd dat niet altijd toe. Daarom voel ik mij op de Zintuigentuin van stichting ZaaiGoed zo op mijn plaats, namelijk dat er nu alle tijd en ruimte is om het de mensen naar de zin te maken. We bezorgen hen een gezellige dag waar we met elkaar invulling aan geven.”

Annemarie is iedere woensdag aanwezig bij de Tuinclub om daar de deelnemers te ontvangen en te begeleiden bij creatieve activiteiten. Hoogtepunt van de woensdagen zijn De Quiz, met borreltje en zoutje. De quiz is een door haar ontwikkelt woordspel waarbij de deelnemers én aanwaaiende mantelzorgers een woord moeten raden aan de hand van lastige vragen. Niet zomaar een quiz. De winnaar ontvangt een prijsje, door Annemarie gekocht en mooi ingepakt. Er zit maar 1 addertje onder het gras: de winnaar MOET delen! Haar innemende, rustige en bescheiden persoonlijkheid, maakt dat onze deelnemers zich direct thuis voelen.

Gerda

Gerda Hofland is ook iedere woensdag bij de Tuinclub aanwezig, maar vertrekt na de koffie meteen de Zintuigentuin in om samen met Dennis onderhoud te plegen. Gerda heeft 9 jaar in de verpleging gewerkt, en daarna ruim 35 jaar in het Reinaldahuis, waarvan de eerst 12 1/2 jaar als medicijnbeheerster en 13 jaar als aktiviteitenbegeleidster. Na haar pensionering is zij jaren vaste begeleider geweest van de Groen doet Goed uitjes van stichting ZaaiGoed met intern wonende ouderen van Reinalda. De Zintuigentuin raakte haar en niet gehinderd door enige kennis van zaken heeft Gerda zich op het tuinieren gestort en in rap tempo ontwikkelt tot echte tuinvrouw. Zij is energiek, leergierigheid en nieuwsgierig. Haar no-nonsens houding en hands-on mentaliteit zijn een geweldige aanvulling op ons team.

Dennis Moet

Dennis werkt vanaf de oprichting van onze stichting als freelancer voor ZaaiGoed. Hij is opgeleid als ecoloog, docent en fotograaf en heeft gewerkt bij verschillende overheden, adviesbureaus, Hogescholen en Academies. Vanuit zijn eigen studio GIDZ (gestart in 2008) richt hij zich op beeldend onderzoek, boekproducties, mens- en natuurvriendelijk groenontwerp en beplantingsplannen. De ZaaiGoed zintuigentuin in Haarlem en bij Villa Westervenne in Heiloo zijn beide van zijn hand van en worden door hem, samen met vrijwilligers en ouderen, vakkundig onderhouden en in beeld gebracht voor onze communicatie via sociale media. Achter de schermen denkt Dennis mee over en levert input voor het jaarprogramma, de groen doet goed activiteiten en jaarlijkse cultuurspecial van stichting ZaaiGoed. Zie voor meer informatie over de drijfveren, werkzaamheden en projecten van Dennis Moet de websites: GIDZ.net; DennisMoet.nl en Stildernis.nl.

Gaby Houweling

Gaby verzorgt de website van Stichting ZaaiGoed, en is van het prille begin betrokken bij de vormgeving van de site. Zij is bevlogen door kunst, in allerlei vormen, en kan enthousiast worden van de opmaak van een creatieve site. De website is door de jaren heen met het bedrijf meegegroeid, en heeft heel wat gedaantewisselingen ondergaan. De samenwerking en het overleg met de Stichting is op deze manier altijd fris en actueel gebleven. Zo is zij sinds kort ook betrokken bij het verwerken van filmmateriaal voor het VLOG.  Vanuit haar eigen bedrijf studiointhecloud.nl, werkt ze heel graag achter de schermen mee, om de doelstellingen van Stichting ZaaiGoed waar te maken.

Bestuursleden

Stichting ZaaiGoed heeft een bestuur met betrokken leden!