Onze thuisbasis, de Zintuigentuin in Haarlem

op volkstuincomplex ZWN,
van der Aartweg 25 (B15),
2026 ZM in Haarlem-Noord

Buiten zijn in het groen doet iedereen goed.

Stichting ZaaiGoed heeft op het volkstuincomplex ‘Zonder-Werken-Niets’ in Haarlem Noord een natuurvriendelijke zintuigentuin aangelegd, ingericht voor ouderen met verschillende wensen en mogelijkheden; (tijdelijk) kwakkelende en (langdurig) kwetsbare ouderen, bijvoorbeeld met haperend brein, maar ook krasse ouderen die, samen met jongeren workshops volgen. De contacten tussen de deelnemers onderling, met andere tuiniers en passanten, én met de natuur en de seizoenen daar draait het om. Op de tuin vinden jaarrond en op maat de volgende programma’s plaats: De TuinClub (WMO), diverse creatieve workshops en een thematische kunstspecial. In 2018 is de kunstspecial ‘Gardensongs’ onder begeleiding van de singer-song writer Kathy Ziegler. De beplanting en het dierenleven in de ZaaiGoed Zintuigentuin, de oogst van fruit, kruiden, groenten en bloemen en het spel van het licht en het weer dat constant verandert, prikkelen de zintuigen.

Zien, ruiken, voelen, horen en proeven.

Het zien, ruiken, voelen, horen en proeven biedt een keur aan sensaties, inspiraties en genietmomenten. We koken met verse ingrediënten uit de tuin, we plukken fruit, groenten, kruiden, eetbare bloemen en maken er samen thee, jam, soep en salade van en laten ons het bereidde heerlijk smaken; we borduren, tekenen en schilderen; we plukken bloemen, verzamelen bladeren en zaden en maken boeketten en bloemstukjes. Maar ook zaaien, poten, planten, verspenen en onkruid wieden behoort tot de mogelijkheden. Het met elkaar bezig zijn en ontspannen op de tuin, buiten of binnen in het comfortabele tuinhuis, voedt de verhalen en creatieve vaardigheden. De deelnemers en begeleiders genieten telkens weer en komen tot bloei op de Zintuigentuin. Ook u bent er van harte welkom om deel te nemen aan de groen- en creatieve activiteiten van stichting ZaaiGoed. Kom gerust (eerst) eens langs om een kijkje te nemen.
Voor meer informatie over de mogelijkheden kunt u telefonisch contact opnemen met Erika Meershoek: 06-41866778 of een mail sturen naar: contact@stichtingzaaigoed.nl. Graag tot ziens!