ZaaiGoed aan huis

Binnen blijven en sociale onthouding (social distancing) is voor ouderen slecht voor hun gezondheid en welzijn; mentaal en lichamelijk. Dit gegeven en het feit dat groen goed doet is voor ons aanleiding om ZaaiGoed aan huis voor (eenzame) aan huis gekluisterde ouderen op te zetten.

Het project is een in de corona-tijd passende invulling van wat ‘sociaal tuinieren’ wordt genoemd, letterlijk een kruisbestuiving tussen (inter)menselijk contact en de zinnenprikkelende heilzame werking van groen.

Onze medewerkers plaatsen en onderhouden ruime terracotta plantenpotten bij door ‘straat conciërges’ geselecteerde deelnemende ouderen aan huis. De potten zijn naar keuze beplant met een smaakvolle selectie van langbloeiende sierbloemen of keuken- & theekruiden. Indachtig ‘koop lokaal’ nemen we de benodigde materialen af van Nijssen Tuin & Bulbs te Heemstede. Een plantencentrum met oog voor mens en natuur, waar we door de jaren heen een zeer prettige samenwerking mee hebben opgebouwd en die met ons meedenkt over de juiste materialen en beplanting. Tijdens onze huisbezoekjes en groen werkzaamheden maken we, op gepaste afstand, 1 op 1 met de oudere een praatje, vragen naar hoe het gaat en of er speciale noden of behoeften zijn. Zo houden we een vinger aan de pols.
De deelnemende ouderen krijgen een gieter en plantenvoeding om, tussen de ZaaiGoed bezoeken door, zelf de potbeplanting te verzorgen en mondjesmaat snijbloemen en/of  (thee)kruiden te oogsten. Het bewust bezig zijn met het groen biedt in meerdere opzichten een gezonde afleiding, wat frisse lucht en beweging. De beplanting van de potten wordt gedurende het groeiseizoen zo nodig door ZaaiGoed ververst of aangevuld zodat de potten goed gevuld en mooi blijven om te zien. De kosten voor een rijk gevulde pot zijn 50 euro.

Vind u ZaaiGoed aan huis een mooi initiatief dan kunt u een oudere blij maken en een fraaie pot sponsoren! Maak € 50,- (of een veelvoud voor meerdere potten) over op NL28TRIO0198081294 tnv Stichting ZaaiGoed ovv Bloempot aan huis. Bij vermelding van uw adresgegevens sturen wij u te zijner tijd een aantal persoonlijke updates met foto’s van uw gesponsorde pot(ten)!