ZaaiGoed aan huis

Binnen blijven en sociale onthouding (social distancing) is voor ouderen slecht voor hun gezondheid en welzijn; mentaal en lichamelijk. Dit gegeven en het feit dat groen goed doet is voor ons aanleiding om ZaaiGoed aan huis voor (eenzame) aan huis gekluisterde ouderen op te zetten.

Het project is een in de corona-tijd passende invulling van wat ‘sociaal tuinieren’ wordt genoemd, letterlijk een kruisbestuiving tussen (inter)menselijk contact en de zinnenprikkelende heilzame werking van groen.

Onze medewerkers plaatsen en onderhouden ruime terracotta plantenpotten bij geselecteerde deelnemende ouderen* aan huis. De potten zijn naar keuze beplant met een smaakvolle selectie van langbloeiende sierbloemen of keuken- & theekruiden. Tijdens onze huisbezoekjes en groen werkzaamheden maken we, op gepaste afstand, 1 op 1 met de oudere een praatje, vragen naar hoe het gaat en of er speciale noden of behoeften zijn. Zo houden we een vinger aan de pols.
De deelnemende ouderen krijgen een gieter en plantenvoeding om, tussen de ZaaiGoed bezoeken door, zelf de potbeplanting te verzorgen en mondjesmaat snijbloemen en/of  (thee)kruiden te oogsten. Het bewust bezig zijn met het groen biedt in meerdere opzichten een gezonde afleiding, wat frisse lucht en beweging. De beplanting van de potten wordt gedurende het groeiseizoen zo nodig door ZaaiGoed ververst of aangevuld zodat de potten goed gevuld en mooi blijven om te zien.

* Deelnemers worden geselecteerd op basis van eerdere deelname Tuinclub ofwel de donderdag activiteiten. Deze mensen kunnen of durven niet in coronatijd deel te nemen aan een groepsactiviteit. Daarnaast is het fijn als er zich uit eigen beweging kwetsbare, oudere, eenzame aanmelden voor ZaaiGoed aan huis. Wij zijn op zoek naar mensen die groen belangrijk vinden maar de stap naar de dagbesteding buiten niet aan durven in deze tijd. Wij hebben inmiddels al een aantal deelnemers voor dit project, maar er zijn nog steeds plekken over.

ZaaiGoed aan huis is een project die geen start heeft gehad in 2020 door allerlei beperkingen omtrent corona. Wij gaan hier een start mee maken in 2021. In oktober 2020 hebben wij een subsidie-aanvraag gedaan bij Hofje Codde en van Beresteyn. Op onze aanvraag is een tegemoetkoming binnengekomen waarmee wij een start kunnen maken met ZaaiGoed aan huis.