papaverzaadbollen

Papaverzaadbollen!

De Zintuigentuin Heiloo is een bron van inspiratie voor creatieve activiteiten! De bloemen en bladeren kunnen worden bekeken (bijzondere tulpjes), aan geroken en gevoeld worden om uiteindelijk in een bloemenpers te belanden. Na droging kunnen daar weer mooie schilderijtjes van worden gemaakt, of kaarten.  En de gedroogde papaverzaadbollen kunnen als ‘stempel’ worden gebruikt, nadat het zaad eruit is geschud. Met de kruiden kan worden gekookt, in de soep of op een gerecht gesnipperd voor ‘de mooi en lekker’. Dit zijn maar enkele voorbeelden.

Het fijne van bezig zijn in en rondom de Zintuigentuin is dat je buiten bent. Open deur natuurlijk, maar hoe vaak komen de bezoekers buiten? Echt buiten en niet enkel van de bus naar de huiskamer en terug? Ook met minder mooi weer, een beetje miezer op je gezicht voelen is heerlijk als je dat niet meer gewend bent. Dat is ook een zintuiglijke ervaring. Tijdens het samen in de Zintuigentuin (bezig) zijn komen vaak snel verhalen los, over vroeger en over nu, waar en bedacht, maar altijd zijn deze verhalen een contactbeleving. En daar gaat het om, er is contact, we zijn samen en genieten van het hier en nu. Meer is vaak niet nodig voor een fijne dag!

Sinds een paar weken hebben we een vrijwilliger in ons DemenTalent project, dhr. Fred Tissing. Hij geniet van de tuin en wij genieten van hem. Fred vertelt tijdens de werkzaamheden over zijn leven toen hij nog zeilde en actief was. Maar ‘tussen neus en lippen door’ vraagt hij ook wel eens hoe dat nou precies werkt bij Westervenne….Waar die mensen vandaan komen, waarom ze komen en hoe dat dan verder moet gaan…Er klinkt wat ongerustheid in zijn stem. We proberen daar zo eerlijk maar ook neutraal mogelijk op te reageren. Ook dan is het fijn om in de tuin bezig te zijn omdat het zo laagdrempelig is en we allemaal gelijkwaardig zijn: tuiniers! Tijdens onze gezamenlijke lunch hebben we plezier en genieten van de verschillende smaken. We maken speciaal een lunch voor ‘de tuinploeg’, er wordt tenslotte hard gewerkt! Het is ook echt sporten hoor, je wringt je soms in alle hoeken om bij dat ene onkruidje te komen.

Een zintuigentuin, het woord zegt het al, prikkelt de zintuigen. De beplanting voor een zintuigentuin wordt dan ook zorgvuldig gekozen. In Heiloo zijn de oorspronkelijke vierkante plantgaten hergebruikt om de verschillende zintuigen aan te spreken. Er zijn vakken met schrale grond (dat zie je doordat er meer zand in zit en dat vak dus lichter van kleur is) waar kruiden in staan. En er zijn vakken met rijke, bemeste grond voor de beplanting die daarom vraagt. Het eerste jaar van aanplanten is altijd traag. Slaan alle planten aan? Moeten we bij-planten of zelfs vernieuwen? Op papier kan het er prachtig uitzien, maar in de praktijk…. Een zintuigentuin is een dynamisch gebeuren en vergt onderhoud en aanpassing tot het 100% ‘goed’ is.

En als het eenmaal goed is, dan begint het grote genieten! Zoals samen doperwten plukken en zo uit de peul snoepen. En de aalbessen plukken en ritsen voor het toetje, heerlijk. Over lekker gesproken; een smaaksensatie hoort ook echt bij stichting ZaaiGoed! Iedere week proberen we een typische smaaksensatie van dat seizoen, of liever nog, van die maand of zelfs week mee te nemen. Dus tijdens een snikhete dag werd dat een prikker met tomaat, mozzarella en een blaadje basilicum….ogen dicht, proeven en je waant je in Italië! “Bent u wel eens in Italië geweest? Oh, ja? En….heeft u genoten?”. Ook zo zou een gesprekje kunnen gaan!

Aan Elly Zomerdijk de eer dat al deze mooie projecten bestaan in zorgvilla Westervenne! Elly is een zorgmanager die op sensitieve wijze omgaat met mens, dier en milieu. Met liefde voor wat ze doet. En net terug uit Italië! En, Elly….heb je genoten in Italië? Van de zon op je bol, de geuren en smaken?